Aktualności

  • -

Jak się robi nowoczesne muzeum? Toucan Systems opowiada o pieniądzu

Jak może wyglądać muzeum ekonomii?  Gabloty, numizmaty i delikatny powiew nudy?  Dziś dzięki nowoczesnym technologiom opowieść o pieniądzu może być fascynującą przygodą dla szerokiego grona odbiorców. Taka idea przyświecała twórcom Centrum Pieniądza NBP, które 14 maja, w noc muzeów, przyjęło pierwszych odwiedzających. Atrakcyjna forma ekspozycji jest możliwa dzięki wyjątkowym multimedialnym rozwiązaniom gdańskiej firmy Toucan Systems Sp. z o. o.

Misją Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka, które powstało w Warszawie jest upowszechnianie wiedzy o roli pieniądza na tle historii gospodarczej, przybliżenie sposobu funkcjonowania mechanizmów  finansowych, systemów płatniczych oraz banków centralnych w gospodarce. Brzmi poważnie, ale nowoczesny sposób opowiadania przy wykorzystaniu interaktywnych systemów i aplikacji multimedialnych zapewnia wyjątkową łatwość w przekazie skomplikowanych treści.  Jedna z najnowocześniejszych ekspozycji w Polsce powstała przy współudziale firmy Toucan Systems Spółki Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza z Gdańska. Dzisiejsze muzea angażują wzrok, słuch i wciągają zwiedzających w interakcję aby podzielić się wiedzą i dotrzeć do różnego typu i wieku odbiorców. Wszystkie te elementy wykorzystano przy tworzeniu ekspozycji Centrum Pieniądza NBP.    

Jak dziś tworzy się muzeum?
Nad projektem pracował multidyscyplinarny zespół ekspertów. Nowoczesny przekaz, który tak wyróżnia nową placówkę edukacyjną, nadała firma Toucan Systems,  odpowiedzialna za multimedialną część ekspozycji. W stałym kontakcie z pracownikami Narodowego Banku Polskiego były przygotowywane poszczególne scenariusze oraz makiety aplikacji. Efektem jest spójna ekspozycja zaprezentowana na ponad 2000 m2 powierzchni i podzielona na 16 modułów tematycznych. 24 osoby z firmy Toucan Systems pracowały nad audiowizualną formą opowieści przez 14 miesięcy.
„Cała ekspozycja składa się z ponad 1000 urządzeń i  ponad 120 stanowisk, które na wiele sposobów przekazują wiedzę ekonomiczną. W celu przygotowania jak najlepszych treści nasz zespół przygotowywał ręczne ilustracje, animacje trójwymiarowe, filmy, makiety aplikacji, ścieżkę dźwiękową, co w praktyce oznacza pełen zakres multimediów.” – mówi Radosław Zdunek Prezes Zarządu Toucan Systems
Aplikacje łączące wygodę użytkownika i funkcję edukacyjną, obsługuje się w najprostszy sposób, dotykiem lub gestem. Zespół Toucan Systems wykorzystał w wielu miejscach autorską technologię tworzenia dotykowych ekranów projekcyjnych, m.in.:  ścianę dotykową o rozmiarach 3x2 metra, czy studnię, w której umieszczono okrągły ekran dotykowy. Zwiększono interaktywny kontakt ze zwiedzającymi dzięki zaprojektowanym stanowiskom, automatycznie wykrywającym przechodzące osoby tak aby przyciągnąć ich uwagę.

Nauka przez zabawę
Do wyboru mamy wiele gier edukacyjnych, np. uczących różnych właściwości pieniądza, jest też gra przenosząca nas na średniowieczny targ, podczas której gracz robi zakupy za przyznane mu środki. Można nauczyć się podstaw oszczędzania, sprawdzić wiedzę historyczną, czy też uciekać bankowozem przed policją. Poza tym można zobaczyć projekty banknotów niewprowadzonych do emisji, pobawić się wielkoformatowymi puzzlami z ciekawostkami o euro, a w Laboratorium Autentyczności każdy może zbadać autentyczność własnych pieniędzy przy użyciu profesjonalnego sprzętu.

Zabierz muzeum do domu
Prezentowana wiedza gospodarczo historyczna jest ciekawa jednak ilość atrakcji może sprawić, że nie uda nam się zapoznać ze wszystkimi opisami. Na wszelki wypadek gdyby zabrakło nam czasu, muzeum wyposażono w system „powizyty” połączony z biletami RFID. Umożliwia on zdobywanie wiedzy o finansach poza placówką. Każdy gość otrzymuje na wejściu kartę RFID, którą przykłada do interesujących go stanowisk. Następnie w domu loguje się na swoje indywidualne konto aby zapoznać się z materiałem. Oprogramowanie pozwala także użytkownikowi  zobaczyć trasę, którą przeszedł, wyniki gier, ściągnąć zrobione zdjęcie np. z prawdziwą sztabką złota – utrwalić przeżytą w centrum przygodę.

Centrum satysfakcji
Część multimedialna jest tym na co odwiedzający zwracają przede wszystkim uwagę.  Niemniej  ważną częścią prac Toucan Systems było to co niewidoczne, czyli  wyposażenie Centrum w możliwość zarządzania infrastrukturą teletechniczną i zapewnienie stabilnej pracy całej ekspozycji. Zespół zrealizował kompletne oprogramowanie do zarządzania sprzętem, dostarczał również do Centrum Pieniądza część sprzętu, która była ściśle związana z ich autorską technologią dotykowych ekranów projekcyjnych.
„Jesteśmy dumni z końcowego efektu, który został osiągnięty przez cały zespół projektowy. Końcowym efektem jest spójna, nowoczesna i niezwykle ciekawa wystawa przedstawiająca w przystępny sposób wiedzę tak bardzo potrzebną, ale nie zawsze łatwą. Multidyscyplinarny zespół wspólnymi siłami zrealizował naprawdę niesamowitą placówkę edukacyjną.” –podsumowuje Radosław Zdunek. Jeśli placówka edukacyjna nadal kojarzy nam się z eksponatami ułożonymi w gablotach to Centrum Pieniądza to wyobrażenie całkowicie zmieni. Ekspozycja w Centrum Pieniądza będzie udostępniana zwiedzającym bezpłatnie.

Firma Toucan Systems powstała w 2012 roku na bazie projektu tworzonego przez młodych informatyków jako Spółka Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza. Misją Toucan Systems jest spełnianie potrzeb klientów w zakresie nowoczesnej interaktywnej reklamy i prezentacji (Augmented Reality, Motion Control, Gesture Control, Touch Control), aplikacji działających na podstawie analizy obrazu oraz oprogramowania związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem i jego zasobami, w tym również nowoczesnymi metodami sprzedaży. Spółka oferuje także analizę wizyjną (statystyki) ułatwiającą analizę i ocenę skuteczności stosowanych reklam i zainteresowania produktami. Dzięki wysokiej jakości usług firma, w krótkim czasie wzbogaciło swoje port folio o projekty realizowane dla najbardziej rozpoznawalnych marek. Szeroki zakres usług kieruje do małych i dużych przedsiębiorstw wszystkich branż, a także do muzeów i instytucji związanych z kulturą, dostarczając im skuteczne narzędzia zarządzania firmą, reklamy i marketingu, uatrakcyjnienia ewentów, a nawet tworzenia, w przypadku instytucji związanych z kulturą, nowoczesnych, związanych z najnowszą technologią, instalacji o charakterze artystycznym. Doskonałym  tego przykładem jest  Centrum Pieniądza NBP, które zostanie otwarte 14 maja br.

  • -

Wstecz