Aktualności

Innowacja w sztuce czyli... PAWS Sp. z o.o.

Jak malowano Vincenta Van Gogha?

Innowacyjne rozwiązanie w sztuce

 

Innowacyjne pomysły najczęściej kojarzą się z obszarami informatyki, techniki czy nauk ścisłych. Trudniej wyobrazić sobie usprawnienie w dziedzinach artystycznych. A już pomysł biznesowy oparty na tego typu innowacji to rzadkość. Ludzka kreatywność przekracza jednak stereotypy naszego myślenia, a przykładem może być  spółka PAWS z Gdańska. Spółka Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza oraz firmy Break Thru Films oparła swoje działanie o nowatorskie rozwiązanie wykorzystywane przy produkcji filmów animowanych.

Usprawnić powstanie dzieła sztuki

W 2017 roku zapowiadana jest premiera filmu o malarzu, Vincencie Van Goghu – „Loving Vincent”. Twórcy obrazu aby oddać klimat i charakter świata artysty postanowili opowiedzieć jego historię, opartą na listach do brata Theo, za pomocą animacji malowanej. Tak powstaje pierwszy na świecie pełnometrażowy film wykonany techniką malarską. Każda klatka filmu jest ręcznie malowana zgodnie z charakterem dzieł samego mistrza postimpresjonizmu. Aby sprawnie zrealizować tak wymagający organizacyjnie projekt opracowano specjalną stację dla zatrudnianych do produkcji filmu artystów malarzy. Stanowisko pozwala na skrócenie czasu pracy przy poszczególnych obrazach wykorzystanych w filmie. Prace nad technologią trwały prawie 2 lata i nazwano ją PAWS czyli Paninted Animiation Work Station. Tą samą nazwę ma powstała na bazie pomysłu spółka.  

Czasem pędzel to za mało
Filmowa opowieść została oparta na 120 dziełach Van Gogha, które dzięki pracy ponad 100 malarzy artystów, rozbudowano klatka po klatce i rozwinięto w filmową „ręcznie malowaną” opowieść. Dzieła ożywają na ekranie, aby przeprowadzić widza przez ostatni rozdział z życia malarza. Rezygnacja z animacji komputerowej na rzecz prawdziwie malarskiej opowieści pozwala w wyjątkowy sposób zanurzyć się w świat Vincenta.

Gdyby postawić jeden na drugim obrazy, które tworzą tylko 30 sekund filmu, sięgnęłyby wysokość słynnego Empire State Building.  Fabuła filmu ma trwać 90 minut. Na powstanie 1 sekundy filmu animowanego wykonano 12 obrazów olejnych, czyli 720 na minutę.

„Wykonanie jednej klatki filmu trwa średnio ponad 2 godziny. Biorąc pod uwagę, że materiał składa się z ponad 65 tysięcy klatek, skrócenie czasu wykonania jednej z nich nawet o 10 minut oznacza oszczędności w harmonogramie produkcji o prawie 11 tysięcy godziny pracy.” – wyjaśnia Sean Bobbitt, Producent filmu „Loving Vincent”. Zastosowanie  innowacyjnej technologii pozwala na obniżenie czasu wykonania jednej klatki o ponad połowę.

Zadowolony artysta

653 tysięcy kadrów tworzy jedną płynną filmową całość. Innowacyjna stacja do malowania – jest na tyle łatwa w użyciu, iż pozwoliła na zatrudnienie artystów, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z animacją, ale doskonale radzili sobie z techniką malarską w stylu Vincenta Van Gogha. „Dla malarza najważniejsze jest jego pojedyncze dzieło. Strona techniczna produkcji filmu to sprawa drugorzędna. PAWS pozwala malarzowi uruchomić stację, usiąść przed płótnem i skupić się na malowaniu. Stacja ułatwia przygotowanie każdego obrazu w taki sposób aby doskonale pasował do całości produkcji filmu” – dodaje Sean Bobbitt.

Światowa premiera, światowe rynki
Film „Loving Vincent” jest najlepszą reklamą dla Spółki PAWS i jej pomysłu. Możliwości jakie daje stacja do malowania pozwalają na szersze wykorzystanie animacji malowanej w wielu obszarach filmu czy reklamy. „Stacja PAWS została tak zaprojektowana aby mogła być wykorzystana w różnych rodzajach animacji, w tym animacji rysunkowej i tzw. Live Drawing. Jest również dostosowana do malowania na szkle. Po zakończeniu produkcji Vincenta planujemy w końcu testować wszystkie możliwości PAWS.” – wyjaśnia Sean Bobbitt.

Przewidziana dystrybucja filmu na całym świecie daje też nadzieję na promocję i wejście firmy PAWS na rynki międzynarodowe tym bardziej, że film już przed zakończeniem został sprzedany do ponad 100 krajów na świecie. Działalność PAWS Sp. z o.o. w pierwszym etapie związana jest jedynie z produkcją „Loving Vincent”. Sukces filmu pozwoli na zainteresowanie techniką innych producentów i filmowców. Brane są pod uwagę wszystkie formy współpracy, zarówno przez wynajem stanowisk malarskich jak i udział w produkcji filmów animowanych. Tak wyjątkowe ożywienie dzieł mistrza Vincenta na ekranie to najlepszy dowód na to, że innowacja PAWS działa.

 

Film „Loving Vincent” – www.lovingvincent.com

Reżyserami filmu są Dorota Kobiela i Hugh Welchman.  Zdobywca wielu prestiżowych nagród, w tym zdobywca Oskara za film „Piotruś i Wilk”, Welchman jest brytyjskim producentem licznych filmów krótkometrażowych i producentem niezwykłego filmu o Van Goghu. Drugim producentem filmu  jest Sean Bobbitt założyciel i prezes Silver Screen World Cinemas, która po połączeniu z Multikino SA stworzyła wiodącą sieć kinową. 

 

Spółka „PAWS” to jedna z kilkudziesięciu spółek Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza.  Agencja Rozwoju Pomorza SA (ARP) zarządza Funduszem Kapitałowym inwestującym w innowacyjne pomysły w wielu branżach, m.in. takich jak: ICT, biotechnologia, robotyka, medycyna, budowa jachtów. PAWS powstała w 2013 roku jest jedyną Spółką Funduszu działającą w branży filmowej.

ARP oferuje również szeroki zakres usług konsultingowych od analiz ekonomicznych i finansowych, studia wykonalności, biznesplany, przygotowywanie i zarządzanie projektami  unijnymi, wyceny przedsiębiorstw po  strategie rozwoju. Prowadzi również Centrum Obsługi Inwestora, zajmuje się promocją gospodarczą Regionu. Wykorzystując doświadczenie, eksperci ARP świadczą usługi informacyjne i szkoleniowe.

(mat. prasowy ARP A.Bochyńska)

 


Kontakt dla mediów:

Paweł Zając, Dyrektor Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza SA
tel. 58 32 33 127, email:  pawel.zajac@arp.gda.pl
www.invest.arp.gda.pl

Wstecz