Aktualności

Film Twój Vincent - malowany w technologii PAWS - nominowany do nagrody Oskara 2018! Sukces filmu potwierdza skuteczność innowacyjnego rozwiązania

„Twój Vincent” został nominowany do OSKARA! Film malowany w technologii PAWS został nominowany do nagrody Oskara 2018! Sukces filmu potwierdza skuteczność innowacyjnego rozwiązania.

 

VINCENT VAN GOGH inspiruje INNOWACJE w sztuce
PAWS - sposób na malowanie filmu

Innowacyjne pomysły najczęściej kojarzą się z obszarami informatyki, techniki czy nauk ścisłych. Trudniej wyobrazić sobie usprawnienie w dziedzinach artystycznych. Nietypowym przykładem jest pomysł spółki PAWS z Gdańska -  Spółki Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza oraz firmy Break Thru Films. Startup oparł swoje działanie o nowatorskie rozwiązanie wykorzystywane przy produkcji filmów animowanych. Pomysł biznesowy PAWS powstał jako odpowiedź na potrzeby tej produkcji i może być wykorzystany przy produkcji innych filmów animowanych. Sukcesy filmu jak ostatnia nominacja do nagrody Oskara 2018 to także wynik skuteczności zastosowanej technologii.

 

Usprawnić powstanie dzieła sztuki

Twórcy obrazu „Twój Vincent” aby oddać klimat i charakter świata artysty postanowili opowiedzieć jego historię, opartą na listach do brata Theo, za pomocą animacji malowanej. Tak powstał pierwszy na świecie pełnometrażowy film wykonany techniką malarską. Każda klatka filmu jest ręcznie malowana zgodnie z charakterem dzieł samego mistrza postimpresjonizmu. Aby sprawnie zrealizować tak wymagający organizacyjnie projekt opracowano specjalną stację dla zatrudnianych do produkcji filmu artystów malarzy. Stanowisko pozwala na skrócenie czasu pracy przy poszczególnych obrazach wykorzystanych w filmie. Prace nad technologią trwały prawie 2 lata i nazwano ją PAWS czyli Paninted Animiation Work Station. Tą samą nazwę ma powstała na bazie pomysłu spółka. 
„Początkowo projekt  wyglądał wręcz na czyste szaleństwo! Stworzenie tysięcy obrazów wydawało się nam nie do wykonania. Twórcy pokazali nam jednak prototyp urządzenia, które miało wspierać prace oraz pierwsze kadry filmu. Gdy dodatkowo film uwiarygodnił Hugh Welchman, który stał za Oskarowym sukcesem filmu „Piotruś i Wilk”, postanowiliśmy podjąć ryzyko inwestycyjne. Na bazie prototypów oraz wkładu kapitałowego wniesionego w ramach Funduszu Kapitałowego ARP SA założyliśmy spółkę celową PAWS Sp. z o.o., która stworzyła ostateczną technologię stanowiska malarskiego PAWS, ułatwiającą pracę malarzom i tym samym znacznie skracającą cykl produkcji filmu. Już dziś widać, że sukces artystyczny obrazu jest niezaprzeczalny. Czekamy teraz na sukces komercyjny naszego wspólnego przedsięwzięcia – mówi Paweł Zając, Dyrektor Funduszu Kapitałowego Agencji Rozwoju Pomorza SA.

Gdy pędzel to za mało

Filmowa opowieść została oparta na 120 dziełach Van Gogha, które dzięki pracy ponad 100 malarzy artystów, rozbudowano klatka po klatce i rozwinięto w filmową „ręcznie malowaną” opowieść. Dzieła ożywają na ekranie, aby przeprowadzić widza przez ostatni rozdział z życia malarza. Rezygnacja z animacji komputerowej na rzecz prawdziwie malarskiej opowieści pozwala w wyjątkowy sposób zanurzyć się w świat Vincenta.

Widz przez półtorej godziny bierze udział w malowanej historii Van Gogha, a ruchomy obraz, który widzi składa się 65 tysięcy klatek. Na powstanie 1 sekundy wykonano 12 obrazów olejnych, czyli 720 potrzebnych było aby powstała minuta filmu animowanego.

„Wykonanie jednej klatki filmu trwa średnio ponad 2 godziny. Biorąc pod uwagę, że materiał składa się z ponad 65 tysięcy klatek, skrócenie czasu wykonania jednej z nich nawet o 10 minut oznacza oszczędności w harmonogramie produkcji o prawie 11 tysięcy godziny pracy.” – wyjaśnia Sean Bobbitt, Producent filmu „Loving Vincent”. Zastosowanie  innowacyjnej technologii pozwala na obniżenie czasu wykonania jednej klatki o ponad połowę.

Zadowolony artysta

65 tysięcy kadrów tworzy jedną płynną filmową całość. Innowacyjna stacja do malowania – jest na tyle łatwa w użyciu, iż pozwoliła na zatrudnienie artystów, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z animacją, ale doskonale radzili sobie z techniką malarską w stylu Vincenta Van Gogha. Elementem stanowisk był komputer, rzutnik, i aparat fotograficzny. „Dla malarza najważniejsze jest jego pojedyncze dzieło. Strona techniczna produkcji filmu to sprawa drugorzędna. PAWS pozwala malarzowi uruchomić stację, usiąść przed płótnem i skupić się na malowaniu. Stacja ułatwia przygotowanie każdego obrazu w taki sposób aby doskonale pasował do całości produkcji filmu” – dodaje Sean Bobbitt.

Światowa premiera, światowe rynki

Film „Loving Vincent” jest najlepszą reklamą dla Spółki PAWS i jej pomysłu. Możliwości jakie daje stacja do malowania pozwalają na szersze wykorzystanie animacji malowanej w wielu obszarach filmu czy reklamy. „Stacja PAWS została tak zaprojektowana aby mogła być wykorzystana w różnych rodzajach animacji, w tym animacji rysunkowej i tzw. Live Drawing. Jest również dostosowana do malowania na szkle. Po zakończeniu produkcji Vincenta planujemy w końcu testować wszystkie możliwości PAWS.” – wyjaśnia Sean Bobbitt.

Rozpoczęła się dystrybucja filmu na całym świecie co daje nadzieję na promocję i wejście firmy PAWS na rynki międzynarodowe. Film już przed zakończeniem został sprzedany do ponad 100 krajów na świecie, co daje dodatkowe nadzieje. Działalność PAWS Sp. z o.o. w pierwszym etapie związana jest jedynie z produkcją „Loving Vincent”. Sukces filmu pozwoli na zainteresowanie techniką innych producentów i filmowców. Brane są pod uwagę wszystkie formy współpracy, zarówno przez wynajem stanowisk malarskich jak i udział w produkcji filmów animowanych. Tak wyjątkowe ożywienie dzieł mistrza Vincenta na ekranie to najlepszy dowód na to, że innowacja PAWS działa. „To ważne, że Fundusz Kapitałowy utworzony przez naszą spółkę samorządową ma swój udział w tak niezwykłym projekcie. Inwestycja w technologię PAWS to przykład, że na Pomorzu nie boimy się realizować innowacyjnych działań. Cieszymy się też, że prace nad powstaniem filmu przebiegały w Gdańsku” – mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego.

 „Twój Vincent” zdobywa serca widzów

Na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy w czerwcu tego roku w ramach Konkursu Głównego odbyła się światowa premiera filmu „Loving Vincent”. Film otrzymał nagrodę publiczności, a po premierze 10 minutowe owacje. Nagrodę publiczności zdobył też na Festiwalu w Ostendzie w Belgii pod koniec września. Uznaniem wyjątkowości dzieła było otwarcie jego pokazem tegorocznego Gdyńskiego Festiwalu Filmowego, gdzie spotkał się z gorącym przyjęciem. To prawdopodobnie początek sukcesów tego jedynego w swoim rodzaju obrazu filmowego. Podczas pokazu przedpremierowego w Warszawie Sean Bobbitt powiedział - „Bardzo dziękujemy wszystkim inwestorom za wsparcie projektu. ARP S.A. dziękujemy szczególnie, bo jako pierwsi z inwestorów finansowych uwierzyli w ten film”. Ostatnie sukcesy produkcji to nagroda na Europejskim Festiwalu Filmowym. 8 grudnia 2017 r. Katarzyna Kobiela, reżyserka filmu „Twój Vincent”, wraz z mężem Hugh Welchmanem odebrali wspólnie nagrodę dla najlepszego filmu animowanego. Film otrzymał nominację do nagrody Złotych Globów, 23 stycznia znalazł się na liście nominowanych obrazów do nagrody Oskara 2018.

 

Film „Loving Vincent” – www.lovingvincent.com

Reżyserami filmu są Dorota Kobiela i Hugh Welchman.  Zdobywca wielu prestiżowych nagród, w tym zdobywca Oskara za film „Piotruś i Wilk”, Welchman jest brytyjskim producentem licznych filmów krótkometrażowych i producentem niezwykłego filmu o Van Goghu. Drugim producentem filmu  jest Sean Bobbitt założyciel i prezes Silver Screen World Cinemas, która po połączeniu z Multikino SA stworzyła wiodącą sieć kinową.